Aquest article és un reportatge sonor. El podeu escoltar fent clic al reproductor d’àudio de la part superior. Edició: Martí Saguer.
En la primera edició del Festival Fringe de Torroella de Montgrí, Joan Magrané va presentar la seva primera composició. Llavors, Magrané era estudiant del Conservatori de París, i era la primera vegada que presentava una obra seva a Catalunya després d’haver marxat a França a estudiar.
Aquest any, Joan Magrané ha tornat a la novena edició del Festival Fringe com a director de la Federació de les Joventuts Musicals de Catalunya i com a guanyador, entre altres, del Premi Reina Sofia de Composició Musical l’any 2016.
Ell és un clar exemple de l’objectiu del Festival Fringe, emmarcat en el conegut Festival de Torroella de Montgrí. El Fringe vol ser una plataforma per a músics joves emergents, un aparador que els pugui servir per entrar al món laboral. Aquest any, ha reunit a un total de 145 joves músics de tot Europa entre el 14 i el 20 de juliol. Més enllà dels escenaris, però, el festival també té un equip molt jove. I és que la voluntat de professionalitzar també s’estén al personal que fa funcionar el festival. Així ho explicava la directora del Fringe, Montse Faura, a Ràdio Capital.
La feina darrere l’escenari
En un festival com el Fringe, que acull a desenes d’artistes locals però també internacionals que actuen en diferents espais a la vegada, és molt important l’equip de producció. Aquest equip, liderat per Patrícia Vázquez, ha de vigilar que tot funcioni quan ha de funcionar. A més, gran part de l’equip el formen estudiants de graus relacionats amb la gestió cultural. Tal com explica Patrícia Vázquez, el festival esdevé una situació real on els estudiants poden posar en pràctica allò que han estudiat.
La feina de producció és sovint, la gran oblidada. Tot i això, no és la única feina que es fa lluny dels focus i dels micròfons i que no es veu. En els concerts del Fringe d’enguany ha tingut molt protagonisme el piano. És per això que ha estat fonamental la feina de Carles Horváth, afinador de pianos i director tècnic de Jorquera Pianos. La seva presència era especialment rellevant tenint en compte que l’afinació del piano s’ha de repassar després de cada concert per tal que sigui òptima. A més, en Carles explica com cada artista pot donar-li el seu tret característic a un mateix instrument.
Els músics emergents, protagonistes
Aquest equip que hi ha darrera del festival és el que fa possible que els músics actuïn sobre l’escenari i que el piano soni bé, per exemple, en el concert del pianista Èric Varas i el baríton Pau Armengol. Van actuar el divendres 15 al Museu de la Mediterrània, amb un repertori molt influenciat per la poesia.
Un dels grans concerts del festival d’enguany ha estat el de la Jove Orquestra i el Cor Jove Nacional de Catalunya. Aquestes dues organitzacions estan formades exclusivament per gent jove. De fet, cada any hi ha audicions per renovar els grups. Tant la Jove Orquestra com el Cor Nacional, doncs, comparteixen amb el Fringe l’objectiu de donar oportunitats professionals als joves.
A Ràdio Capital vam poder conversar abans del concert amb el director de la Jove Orquestra, Manel Valdivieso i el concertino del projecte, Enric Fernández. Ens explicàven com aquests projectes poden ajudar als joves músics a sortir de la zona grisa entre acabar els estudis i començar a treballar.
Residències EEEmerging+
Més enllà dels concerts, el Festival Fringe també acull el projecte EEEmerging+, que és un projecte de cooperació europea que promou residències per a músics emergents. A Torroella, un dels grups que hi està fent residència és Pura Corda.
Com indica el seu nom, son un quartet de corda format per Mayumi Sargent, Panos Charalampidis (violins), Eura Fortuny (viola) i Antigoni Seferli (violoncel). Durant aquesta residència, reben formacions, assagen i també han fet un concert davant del públic torroellenc.
https://www.instagram.com/p/CgEO3E-A8p5/?hl=es
El seu repertori és particular, ja que es vol escapar dels compositors típics que tothom té en ment quan pensa en música clàssica o música antiga. És per això que aquest quartet es dedica a recuperar composicions oblidades o de músics poc coneguts del segle XIX i XX. A més, en el seu repertori sempre hi tenen almenys una compositora dona.
Un aparador del futur de la música clàssica
Així doncs, el Festival Fringe és un espai on els músics joves poden fer la seva música lliurament, experimentar i mostrar el seu talent. Segons el compositor Joan Magrané, cap aquí és on ha d’anar el futur de la música clàssica.
“qui és realment fidel a una tradició no és el qui es conforma sinó el qui la transforma”
Música del reportatge sonor
- Era (2018) — Quatuor Diotima, 2019. Joan Magrané Figuera
- Concert Pau Armengol i Èric Varas al Festival Fringe, el 15 de juliol de 2022.
- Enregistrament de l’assaig de la Jove Orquestra i el Cor Jove Nacional de Catalunya al Festival Fringe, el 15 de juliol de 2022.
- Enregistrament de l’assaig del quartet Pura Corda al Festival Fringe, el 15 de juliol de 2022.
View this post on Instagram