Fotografia: Catalunya del Nord – Exhibició Michael Kenna “A photographic Memory” | Crèdit: Made in Perpignan
El Memorial del Camp de Ribesaltes de la Catalunya del Nord inaugura la seva nova exposició temporal. “A Photographic Memory”, de l’artista britànic Michael Kenna, s’exposa fins a l’1 d’octubre. El sistema nazi i el camp de Ribesaltes a través de tretze anys de documentació.
Una col·laboració amb el Museu de la Resistència i la Deportació de Tolosa, per a celebrar dos actes simultanis. Presentació i entrevistes amb Céline Sala, directora del Memorial.
Exposició de Michael Kenna: “Afegeix als arxius històrics la poesia i el poder sensible dels arxius de l’autor”.
Segons el Memorial del Camp de Ribesaltes “a través de la força i la sensibilitat del seu treball fotogràfic, Michael Kenna ha construït – fotografiant entre 1986 i 1999 els llocs de deportació i el sistema de camps de concentració nazis – un poderós objecte de memòria”.
El treball de llarga durada de Michael Kenna es conserva en el Musée de la Résistance nationale, en Île-de-France. “Vaig haver de fotografiar-los (els camps) per a mantenir viva aquesta memòria, per a conservar una petjada (…)”, explica l’artista. A més, el març de 2022 va realitzar una residència creativa en el Memorial del Camp de Ribesaltes.
«Mestre dels paisatges en blanc i negre, Michael Kenna ofereix una mirada única sobre els llocs que fotografia, captant la immensitat dels camps en la delicadesa de les seves imatges de petit format. En l’era digital, la fotografies sobre pel·lícula caracteritza porta un tractament únic de la llum, les llargues exposicions. L’alba i el capvespre, es converteixen en una autèntica petjada del món. Afegeix a l’arxiu històric la poesia i el poder sensible de l’arxiu de l’autor».
Les vuitanta impressions de l’exposició «Une mémoire photographique» han estat comissariades per Michel Poivert – entre altres, fundador del Collège international de la photographie du Grand Paris.
“A photographic Memory” | Crèdit: Made in Perpignan
«L’exposició proposa articular història, memòria i sensibilitat artística entorn d’una pregunta: què pot fer la fotografia contemporània -aquest art de la memòria per essència- enfront del patrimoni dels llocs commemoratius?»
Una exposició que posa en relleu el lloc del camp de Ribesaltes, el « Drancy de la Zona Sud », en el sistema nazi.
Al mateix temps -i en col·laboració amb Ribesaltes-, el Museu Departamental de la Resistència i la Deportació exposa a Tolosa gravats originals de Michael Kenna. Sota el títol «La llum de l’ombra», aquestes petjades de la història podran veure’s fins al 27 de maig.
Céline Sala, directora del Memorial de Ribesaltes, ens parla de la seva nova exposició temporal: «Vuitanta anys després de la partida, des del camp de Ribesaltes, de 2.289 jueus cap a Auschwitz-Birkenau, el Memorial ha volgut destacar el lloc particular d’aquest Drancy de la Zona Sud, en el sistema de deportació de la França de Vichy.»
I prossegueix respecte a la dinàmica entre Tolosa i Ribesaltes: «En reunir l’Est i l’Oest de la nostra regió, aquesta presentació creuada de l’obra de Michael Kenna il·lustra també la importància de crear ponts entre els llocs commemoratius d’Occitània».
«Aquesta flota commemorativa és una poderosa eina amb un propòsit: la transmissió. L’estudi de la història només té sentit si ens permet explicar i posar en perspectiva el que no ha d’oblidar-se». – Céline Sala.
“A photographic Memory” | Crèdit: Made in Perpignan
«Cada fotografia és una obra d’art portada per la subjectivitat de l’artista; sense sublimar ni deshonrar el lloc» – Céline Sala, directora del Memorial de Ribesaltes.
La directora del Memorial de Ribesaltes es pregunta: quin és el vincle entre un lloc de memòria i l’art? «Més enllà del treball científic de la memòria, el passat necessita artistes que donin una nova mirada als esdeveniments, que els interpretin lliurement i proposin una actualització d’aquests. La memòria no és només erudita. L’acolliment d’artistes contemporanis ha estat en el cor del Memorial des de la seva obertura en 2015. El treball fet per Michael Kenna és exemplar en aquest sentit. Veritable orfebre de la fotografia en plata, realitzant les seves pròpies impressions, confereix una textura especial a les seves fotografies.»
I conclou sobre la importància de la fotografia: «Cada fotografia és una obra portada per la subjectivitat de l’artista; sense sublimar ni deshonrar mai el lloc. Aquesta memòria fotogràfica -alhora única i universal, i a favor del record dels milers de destins tràgics que van passar pel camp de Ribesaltes- ens brinda una obra, el poder de la qual només es revela en la trobada amb el visitant.»
Tota la informació sobre l’exposició temporal “Memòria Fotogràfica” del Memorial del Camp de Ribesaltes està disponible en la seva pàgina web.