19.5 C
Pals
Diumenge, 27 abril 2025
- Publicitat -

Els veïns de Palamós escullen el nom de tres nous carrers de la vila

Els noms escollits a través del procés participatiu realitzat pel consistori són: carrer de les triadores, de les remendadores i de les pageses. Un homenatge a oficis desenvolupats per dones

Temps de lectura: 2 minuts
- Publicitat -spot_img

Palamós ja té nom per a tres carrers de nova creació de la vila situats a la zona del Pla de sa Nau. Gràcies al procés participatiu iniciat per l’Ajuntament, els veïns i veïnes han pogut realitzar les seves propostes per posar nom a aquests indrets del municipi. El carrer de les triadores, de les remendadores i de les pageses s’incorporaran al nomenclàtor municipal després que ho aprovi el Ple Municipal. També s’ha acceptat el canvi de nom de l’actual carrer de Remigi Robau i Morató.

El consistori va engegar el passat mes de març el procés participatiu per trobar noms per als tres nous carrers que té la vila. Es va informar als palamosins i palamosines que els noms seleccionats havien d’estar “relacionats amb elements específics i concrets de l’àmbit on estan situats aquests carrers, o bé de noms de personatges locals rellevants, vinculats al territori i preferentment femenins, entre altres criteris”. En total es van rebre 97 propostes que la Comissió de Nomenclàtor va valorar i van sortir d’entre quatre i sis propostes per als tres nous carrers de la zona del Pla de Nau i fins a nou per a l’actual Remigi Robau.

Aquests tres carrers es troben situats a la zona del Pla de sa Nau, a Sant Joan, i sorgeixen fruit de la perllongació del carrer d’Enric Vincke que actualment està en fase d’execució de la seva urbanització. Dos d’aquests carrers connectaran amb l’avinguda de la Llibertat i el tercer ho farà entre l’Enric Vincke i el carrer de Núria. Els resultats finals responen a oficis realitzats per dones i que han volgut ser homenatjats.

El primer carrer s’anomenarà carrer de les triadores, un homenatge als milers de dones que treballaven a les fàbriques de suro. El segon és el de les remendadores, ofici molt important a la vila que consistia en arreglar les xarxes dels pescadors. I finalment, el carrer de les pageses rendeix homenatge a les dones que cuidaven la casa, la família de l’hort i el bestiar petit com aviram, conills, etc.

A més a més d’aquests tres noms nous, els palamosins i palamosines han escollit el nom que substituirà l’actual carrer de Remigi Robau i Morató, que connecta el carrer de Roqueta amb el de Lleida, al barri de les Cases Noves i que es va construir a finals de la dècada dels anys cinquanta. El Ple municipal i per unanimitat va acordar canviar-lo en compliment de la Llei de la memòria històrica i seguint les recomanacions d’actuació sobre els símbols identificats al cens del Memorial Democràtic. En aquest cas es tracta del nom d’un ex-combatent del bàndol franquista que va pertànyer a la Falange Española Tradicionalista-JONS.

El nom més votat per aquest canvi és el de d’Engràcia Ayats Oliva, coneguda com “Gracieta” (1907-2003), una veïna que es va fer famosa per l’estraperlo i contraban de tabac, pa, cafè i tot tipus de productes de primera necessitat. Gràcies a ella moltes famílies van poder menjar i sobreviure durant la postguerra.

Després de donar per tancat el procés participatiu, els noms escollits pels veïns i veïnes es traslladaran al ple municipal per a la seva aprovació definitiva.

- Publicitat -
- Publicitat -
- Publicitat -spot_img

The Tyets inauguren la gira ‘Cafè pels més cafeteros’ amb un concert vibrant al Festival Strenes

The Tyets han iniciat aquest dissabte la gira del seu nou disc 'Cafè pels més cafeteros' a la sala La Mirona de Salt, dins del festival Strenes. El duet ha presentat una proposta renovada, apostant pels sons electrònics i una escenografia espectacular. El concert, amb totes les entrades exhaurides, s’ha avançat per compatibilitzar-lo amb la final de la Copa del Rei.

Altres notícies