L’any 2019 serà any d’eleccions municipals a tot Espanya però també a Sant Feliu de Guíxols. A finals d’aquest novembre, el grup municipal Guíxols des del Carrer, compartia, en to irònic, que els projectes inicials d’obres han augmentat. Actualment falten cinc mesos i pocs dies pels comicis locals.
A Ràdio Capital de l’Empordà hem volgut fer un recull de les obres que hi ha actualment en marxa al municipi de Sant Feliu. No són poques, però tampoc petites. De fet, entre les més destacades hi ha el Passeig Rius i Calvet o el futur Museu Thyssen. Tots aquests projectes urbanístics amb els seus defensors, però també els detractors.
El Passeig Rius i Calvet
El mandat de Carles Motas segurament serà recordat per les obres del Passeig de Rius i Calvet. Fa exactament dos anys, el desembre del 2016, començaven els treballs previs de les obres que s’han hagut d’avalar tant per la Generalitat com per l’Agència Catalana de l’Aigua. Les obres que tindran un cost aproximat d’uns 3.000.000 euros es van aprovar, definitivament, l’abril del 2017. En aquell moment, el batlle ja destacava la importància i la dificultat del projecte urbanístic.
Finalment, després de mesos en tràmits i d’acceptar algunes esmenes; les obres del Passeig Rius i Calvet comencen el febrer del 2018. Durant el primer mes es descobreix que les arrels dels arbres havien malmès el passeig. Tot i l’aprovació al plenari de retirar els oms, l’oposició va començar una campanya per salvar els arbres. Una vegada solucionat el problema vegetal, apareix una bomba que no havia explotat de la Guerra Civil Espanyola. Després es descobreix que és un projectil d’un atac naval.
Després de l’aturada de les obres a l’estiu, al setembre es van reprendre. A partir de l’octubre s’ha prohibit la circulació de baixada i també s’ha portat al jutjat contenciós el preu que costaria l’expropiació d’un habitatge al Passeig Rius i Calvet.
L’Espigó de Sant Feliu
A finals d’aquest novembre, les obres de l’espigó de Sant Feliu han començat al municipi. Les obres estan previstes que s’acabin durant aquest gener de 2019 i han costat uns 190.000 euros. La reforma però s’ha fet amb la contradicció de diverses entitats com Alerta Sant Feliu que ha organitzat una manifestació. Però també des del mateix plenari, amb la formació Guíxols des del Carrer.
El Museu Thyssen de Sant Feliu de Guíxols
Un espai que canviarà la vida és com Carles Motas va definir el Museu Thyssen durant la presentació de la proposta. El juliol del 2017 es va explicar que a finals d’aquell any el projecte estaria redactat. Es preveia obrir l’espai el 2020 amb una col·lecció d’unes 400 obres entre les quals hi hauria obres de Santiago Rusiñol o de Ramon Casas entre altres pintors catalans.
Mesos més tard, a l’octubre es treu la redacció del projecte a concurs públic; però no per molt temps. Concretament el 26 d’octubre, 17 dies després d’obrir el concurs, es suspenia el concurs per la redacció del projecte del Museu Thyssen a Sant Feliu. El projecte va aixecar tanta polèmica, que fins i tot la Diputació de Girona es va posicionar a favor. I la CUP, va criticar que l’entitat financés un model cultural “elitista”.
Aquest passat juny, Motas i la baronessa Thyssen es mostraven contents perquè el projecte seguia avançant amb la previsió d’obrir el complex a finals del 2020.
El Parc Central de Sant Feliu
Amb l’adjudicació d’unes obres al Parc Central de Sant Feliu aquest maig del 2018, el municipi guanyava en espai verd i d’esbarjo. Les obres han ascendit fins als 1,7 milions d’euros i la previsió és de fer-les en dues fases diferents.
De fet, la primera fase hauria de durar, si tot va bé, que segons sembla sí perquè avancen a bon ritme; uns deu mesos. La segona i última fase serà la construcció d’un centre cívic al municipi.
L’Aparcament a l’antiga Agglotap
Aquest desembre, després de mesos d’incertesa han començat les obres del futur aparcament a l’antiga Agglotap. Aquesta ha estat la solució trobada per part de la coalició de govern per aquest espai que ara serà un pàrquing provisional pels veïns.
Una proposta, que des de l’oposició es va comentar que era més important que altres obres públiques del municipi. L’aparcament arriba perquè així es podrà convertir la plaça Alabric en un gran espai verd pels ciutadans.